Hvordan påvirker gatekunst opplevelsen vår av bybildet? Det ville NVTF avdeling Østlandet finne ut av, og inviterte medlemmene med på en spennende vandring i hovedstadens gater.
– Kunstneren har verken brukt pensler eller sjablonger, her er alt laget på frihånd med sprayboks. Imponerende, sant? spør Hanne Ugelstad.
Guiden fra Street Art Oslo har samlet en gjeng fra NVTF Østlandet ved trafostasjonen utenfor Rodeløkkens kolonihager i Oslo. Der har fargerike sirkler og blomstermønstre forvandlet den hvite murveggen til et imponerende kunstverk signert kunstneren Sling.
– Det er utrolig hva som finnes i bybildet om man bare løfter blikket litt. Bare vent å se!
– Gatekunst gjør bybildet mer interessant
Guiden viser vei inn i kolonihagen der flere kunstverk venter rundt hjørnet. På en husvegg henger tallerkenkunst signert kunstneren DISH, og ved siden av finnes et knippe miniatyrmennesker malt av Caroline Borge.
Rett borti veien dukker også et frodig og fargerikt veggmaleri opp. Kunstverket er laget av britiske Xenz på bestilling av borettslaget, fordi de var lei av å titte ned på en grå murvegg som sto i kontrast til den bugnende kolonihagen rett ved.
At kunst ute i omgivelsene våre har en påvirkning på oss, er ikke Guro Berge fra Transportøkonomisk institutt i tvil om.
– Vi som er by- og gateplanleggere, eller generelt opptatt av vei og trafikk, bør også være mer opptatt av kunst ute i det offentlige rom.
– I dag skal alt være så funksjonelt, vi skal komme fort fram, men opplevelsen av å bevege seg i bybildet er vel så viktig. Jeg tror gatekunst kan gjøre bybildet mer spennende for både gående og andre trafikanter.
– Det har vi jo allerede sett nå!
En faglig og sosial møteplass
NVTF Østlandet er en del av Norsk Veg- og Trafikkfaglig Forening som har lokale avdelinger på Østlandet, Hordaland og Midt-Norge. Foreningen med om lag 300 medlemmer er tilknyttet Tekna, men er åpen for alle med faglige interesser innen vei og trafikk.
Oddrun Helen Hagen er styreleder i avdeling Østlandet og en av initiativtakerne bak dagens tur. Hun forteller at foreningen inviterer til ulike fagmøter og arrangementer for medlemmene flere ganger i året.
– Som regel er det et faglig møte eller innlegg, om for eksempel nye t-baneløsninger, trikk versus superbuss eller som sist da temaet var overvann med befaring. Men i dag er det mest en sosial kosetur, sier styrelederen med et smil.
– Vi starter alltid med en matbit og mingling i starten, og etterpå tar vi gjerne en øl sammen. NVTF er en veldig hyggelig møteplass!
Foreningen tar opp et bredt spekter av tema innenfor vei og trafikk, og har blant annet hatt fokus på bilfritt byliv og nullvekst- og trafikkreduksjon. I løpet av høsten blir det fagmøter om telling av gående og om Oslopakkene.
Hagen synes det beste med foreningen er at man får et faglig nettverk og et fellesskap, på tvers av bransjen.
– Jeg lærer alltid noe nytt som jeg kan ta med inn i arbeidshverdagen, man får nye synsvinkler på ting og jeg blir alltid inspirert etter å ha vært med på møtene, sier styrelederen.
– Det er også en fin mulighet til å diskutere fag uten å representere arbeidsplassen sin. Hit kommer du som privatperson og kan ta opp både aktuelle og mindre aktuelle temaer, skyter Berge inn.
– Kan lære av hverandre
Guiden loser gjengen ned mot Sofienbergparken, og vi rekker å overvære det imponerende veggmaleriet til Eva Hansen Sjøvold i Marstrandgata før dagens vandring i gatekunstens verden går mot slutten.
– Jeg ble med på denne turen mest av personlig interesse, men det har fått meg til å tenke annerledes på gatekunstens betydning, sier Stine Mørk, som jobber med trafikkskilt og veioppmerking i Sweco.
Hun har vært medlem i NVTF i over 15 år, og liker at foreningen inviterer medlemmene med på både faglige og sosiale sammenkomster.
– Det er veldig fint å ha et sted hvor man kan møte andre medlemmer som er faglig interessert i det samme, der vi kan lære av hverandre. Turer som denne er virkelig inspirerende!
Er du ikke medlem ennå? Meld deg inn i dag og få invitasjoner til en rekke spennende fagseminarer og arrangementer!